יום רביעי, 11 במרץ 2015

משה ברגר

בס"ד
המרואיין: משה ברגר

מה שמך: ברגר משה
אנחנו רוצות לשמוע מה הסיפור שלך.... אתן תשאלו אני אענה
איפה נולדת ? בהונגריה
 מתי נולדת? ב  1929
העיר שנולדת בה? זה מסובך... שולטוואדקרט
מה השפה המקורית שלך? הונגרית
מתי עלית לארץ? 1945 אם אינני טועה  בסוף המלחמה
למה עליתם לארץ? ראשית כל אני הייתי לבד והייתי בעליית הנוער ואנחנו עלינו בגלל שזה היה המקום אנחנו היינו ארגונים מחוץ לארץ מהונגריה ומשם אנחנו באנו הנה
אתה זוכר דברים מהונגריה אתה היית שם עד גיל כמעט 20 את חיי הקהילה וכו? בהונגריה? בחוץ לארץ זה היה ככה או שהיה דתיים דתיים או שיש קצת דתיים ואני הייתי בין האלה שהיו דתיים דתיים ואני הייתי בבודפשט בהונגריה והייתי בקהילה יהודית הייתי קצת פעיל שמה
היית בתנועות נוער? בבני עקיבא היה שם
היו לך חברים שהיו לא יהודים? לא אני אף פעם לא פגשתי בחברה שלנו לא יהודיים.
היה לך פעם אירוע אנטישמי? לא
אבא שלך נגיד בקשר לכלכלה היה בקשר עם לא יהודיים?  אבא שלי נשאר באושוויץ אחרי זה לא לא היה אבא
אבל לפני המלחמה היו לו קשרים? לפני המלחמה אבא שלי היה מורה בבית ספר
בית ספר של יהודים? רק של יהודים! הסתובבנו כל הזמן רק בין יהודים
המשפחה שלך היו דתיים? מאז שאני זוכר את המשפחה שלי היינו דתיים כל יום בית כנסת
אמא שלך עבדה? לא ואבא שלי היה מורה
אתה יודע אם כל המשפחה שלפני היו גם דתיים? כן כן כל המשפחה סבא היו דתיים
לאן הגעת כשעלית לארץ? עליתי עם עליית הנוער והייתי בשדה יעקב
מה עשיתם שם? אנחנו חולקנו חולקנו למשפחות עזרה למשפחות עזרה זה נקרא ככה המשפחות עזרו לנו אבל זה נקרא שאנחנו עזרנו למשפחות
ובן כמה היית כשהגעת? היית בערך בן 18
יש לך אירועים שאתה זוכר מיום העלייה לארץ? לא הרבה  מסיבה פשוטה תראי כשאנחנו עלינו ארצה אנחנו עלינו אי לגלי אז תפסו אותנו והיינו בקפריסין 11 חודשים ומשמה עלינו ארצה
היית עם עוד חברים שלך בקפריסין? אה כן עלינו עם עליית הנוער ואני הייתי בבני עקיבא וכל החברים שלי היו שם זאת אומרת מבחינה דתית זה כל יום תפילה ומפגשים ולימודים
ואיך השתחררתם בעצם מקפריסין? הגיע הזמן שלנו אני הייתי 11 חודשים בקפריסין  ואחר כך שחררו אותנו שחררו אותנו כמו ב לשדה יעקב אני משמה עברתי לשדה יעקב משדה יעקב זה היה גם כן כניסה של עליית הנוער
אתה היית בשואה עצמה? זה נקרא שואה היות ואנחנו כן כן
ואחרי שעלית לארץ עוד משפחה שלך עלתה לארץ? כן האמא שלי עליה השלום היאט נשארה לבד והיה לי עוד 3 אחים שאף אחד לא נשאר ואמא שליח נשארה והיא עלתה ארצה
היא עלתה לפניך? לא היא עלתה רק אחרי שאני יכולתי לקבל אותה והביה איזה חדר ואמרתי שיש שם מים ויש שם חדר ויש שם שירותים ושהיא יכולה לבוא וגם היא נשארה לבד אחרי המלחמה  אז בצורה כזו אני היה לי חדר בתל אביב והיא עלתה
אתה היית במחתרת כלשהי? לא אני הייתי צעיר מדי להיות במחתרת
מה עשית בזמן המלחמה? אני עשיתי מה שכולם עשו שום דבר היו הפצצות ואי היה אפשר לעשות פעילויות שום פעילות מיוחדת
היית בגטו? הייתי בגטו בוודאי
אז איך השתחררת לפני סיום המלחמה? אני לא השתחררתי לפני סיום המלחמה אחרי סיום אני באתי תיכף הנה
אחרי סיום אתה באת לפה אחרי ששוחררתם? בוודאי אני לא ברחתי להם אבל לא לא היה לי הפסקה באמצע אנחנו באנו אי לגלי ותפסו אותנו האנגלים והעבירו אותנו לקפריסין בקפריסין הייתי 11 חודשים ומקפריסין בהתאם לתור שלי שהגיע עליתי ארצה ישר למושב שדה יעקב
מה עשית אחרי שעלית לארץ? אני עליתי בעליית הנוער ככה שאני לא הייתי עצמאי הלכתי עם הקבוצה של בני עקיבא ותמיד היינו ביחד ותמיד עשינו כל מיני פעילויות יחד
דאגו שלכל אחד מכם יהיה מקום לישון? בוודאי בוודאי  אני לא הייתי פרטי  אני לא יכולתי אני לא עשיתי שאני רוצה ללכת לשם ולא להנה ראשית כל אני הייתי חדש שנית הייתי קצת יותר צעיר מכל השאר כך שאני הובלתי והייתי בעליית הנוער אז עם עליית הנוער לאן שהלכנו הלכתי זה היה גם כן מקום דתי
כמה אחים הייתם? אנחנו בבית היינו ארבע אני נשארתי לבד
היום יש לך משפחה בארץ? משפחה כרגע כן יש לי ילדים
באיזה שנה התחתנת ?  אני יגיד לך אחר כך
פגשת את אשתך בארץ? את אשתי פגשתי בארץ
כמה ילדים יש לך? יש  לי שלושה ילדים
כולם באים לבקר אותך ? בוואדי
יש לך נכדים? כן גם נינים!
כמה נינים יש לך ? לא סופר
יש לך מה שהוא שאתה רוצה שכולם ידעו שלקחת איתך? אם הייתי זוכר את כל מה שהיה  בדרך אני לא באתי ישר הייתי  בחיפה שהגעתי עם האנייה של האנגלים ותפסו אותנו בדרך אז אנחנו עברנו לאנייה אנגלית לחיפה ומחיפה לקחו אותנו לקפריסין  והייתי שם 11 חודשים לא היה לי מה לקחת
הם תפסו אותך בגלל שרצית לעלות ארצה?כן הבריטים היו פה ולא נתנו לעלות ואחר הגיע בתור שלנו לעלות
מה עשיתם בקפריסין ?למדנו מה שהיה אפשר ללמוד כמו בחידר
באתה לבד ךקפריסין ? כן בלי משפחה
אמרתה שעלית אתה עלית לתל אביב אתה כל הזמן היית פה? לא רק בתל אביב בעליית הנוער הלכו ישר למקומות שקיבלו אותם אני למשל הייתי בשדה יעקוב למדתי שם ...
אישתי היתה יפה באמת ! התמונה שלי איתה לא זז מכאן
אני רוצה לספר לכם... שהכרתי אותה אנחנו לא יכולנו לדבר היא רק דיברה יידיש ואני לא הבנתי מילה בהונגריה באזור שלי לא דיברו יידיש אנחנו נפגשנו בעליית הנוער היא  עלתה מרומניה  אבל את יודעת הניגודים תמיד מושכים !
איך תקשרת  איתה ? עם הידיים שנינו עבדנו בשדה יעקוב
אני ידעתי עברית והיא לא וזה מה שמשך אותנו  אנחנו ב17 ו 9 שניות !!!!!!!!!!!!!!!!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה