יום רביעי, 11 במרץ 2015

יהודה בן ישר


בס"ד
עבודה שנתית בהיסטוריה- כיתה ט תשע"ה
מגישות: אפרת עזרזר ושני סויסה.

כתיבת תמליל: (סיפורו של יהודה בן ישר)
הקדמה:
"אני הייתי בהגנה, הקבוצה הגדולה. אני הייתי בש"ר של ההגנה (שירות רפואי) הייתי חובש, מה שהיום נקרא פרמדיק. היו לי הסמכויות בנוסף לתת זריקות, לפתוח את דרכי הנשימה ודברים כאלו. לא תמיד היו פצועים לטפל בהם, אני בעיקר נתתי קורסים לכל חברי ההגנה לגבי עזרה ראשונה בסיסית כמו קביעת שבר, חבשית פצעים, איך לתלות מתלה אם היד נפגעת, דברים פשוטים. זה היה תפקידי בש"ר כלומר בשירות הרפואי.  ש"ר היה מאורגן באופן ארצי. בזמנו ראש השירות היה ד"ר זיו ציון (רופא ההגנה הראשון). ד"ר דניאל ברכות היה סגן קצין הרפואה הראשי כשנוסדה המדינה. בתש"ח נכנסתי לחיל הרפואה בתור קצין, פעם לקצינים לא היו דרגות אלא סרט כחול."
מידע בסיסי:

1. שם מלא: יהודה בן ישר.
2. שם המראיינות: אפרת עזרזר ושני סויסה.
3. תאריך מסירת עדות: 26 בדצמבר 2014.
4. תאריך לידה: 18 במאי 1923.
5.  איפה נולדת? גרמניה, בעיר אחת בשם ברסלאו. כיום נמצאת בשטח פולין (כיום מוכרת בשם ורוצלב).
6. שפת דיבור: גרמנית, אנגלית, עברית ומבין בנוסף צרפתית. ("הייתי בבית ספר יהודי בגרמניה") .
רקע משפחתי:
העלייה לארץ:
7. מתי עליתם לארץ? בשנת 1939 שלושה חודשים לפני פרוץ המלחמה.
8. מה הייתה סיבת העלייה? ברחנו מהנאצים, חלק גדול מיהודי גרמניה הצליחו לברוח לפני המלחמה, לפני שהנאצים התחילו להרוג הם עשו צרות ליהודים. בשנת 1938 היה ליל הבדולח הייתי בן 15.                                                 מה אתה זוכר משם? שהנאצים הלכו ושרפו בתי כנסת, גם בעיר שלנו.
9. ספר את סיפור עלייתך: עליתי לישראל יחד עם המשפחה, הגענו דרך טריאסטה   (עיר נמל באיטליה). נסענו ברכבת לאיטליה ומאיטליה לישראל באוניה בשם "גלילאה".
10. איפה גרת בארץ? לאחר העלייה היינו כמה ימים במחנה עולים ומייד הלכנו לתל אביב המשפחה כולה הורים וילדים.

11. מה היה הרקע הדתי של המשפחה? משפחה דתית.
12.  מה היה הרקע הכלכלי? ממה התפרנסה המשפחה?  בארץ כאן ההורים פתחו מכולת וניהלו אותה עד שנת  60 ומשהו, אני כאמור נפרדתי מהם והלכתי להגנה.  ובגרמניה, ממה התפרנסה המשפחה? לאבא שלי היה מגרש למכירת עצים, עצי בנייה.

13. באיזה בית ספר למדת? למדתי בבית ספר בגרמניה ואז כבר לא למדתי בבית ספר, האחים הקטנים למדו בבית ספר בארץ ב"מוריה" בתל אביב... בכיכר בוגרשוב ויש בית כנסת בכיכר.

14. היית באיזושהי תנועת נוער?: כן בעזרא גם בגרמניה וגם כאן, ידעתי עברית, גם בתנועה בגרמניה דיברנו עברית דיברנו בעיקר גרמנית אבל ידענו עברית ויכולנו לקרוא עיתונים בעברית.

המאבק במסגרת המחתרות:

15. בן כמה היית כשהתחלת את פעילותך במחתרת? בערך בן 41, 42.
16. לאיזה מחתרת השתייכת? למעשה הייתי בהגנה בתוך ההגנה הייתי ב ש.ר                                                               (שירות רפואי).
17. כיצד גויסת לפעילויות? באו אלינו ואמרו לנו שמארגנים קבוצות ושנבוא להישבע בטקס השבעה.
18. במה השביעו אותך בטקס השבעה? הטקס היה בחדר וצריך להישבע שאני נאמן לעם היהודי, להישמע למפקדים, להקריב את חיי וכל מני דברים כאלה.
19. הסביבה שגרת בה תמכו בפעילויות שלך?  כן ברור כל הישוב תמך מי שלא היה באצל או בלחי היה בהגנה זה משהו שקשה לתאר היום, כל האולוסייה הייתה במחתרת זה לא היה משהו.. ברחוב אפשר לדבר על זה כל זמן שאין אנגלי בסביבה.
20. באיזה מבצעים או פעילויות השתתפת? לפני מלחמת השחרור, אני בעיקר הדרכתי, בין היתר הדרכתי במקום שנקרא "ג'והרה" זה היה בית הספר של ההגנה. למעלה מקיבוץ משמר העמק הייתה חווה בודדת די מאובטחת. משמר העמק קיבוץ השומר הצעיר הם הגנו על ג'והרה.  וגו'הרה כפי שאמרתי היה בית ספר לקצינים של ההגנה ושם הדרכתי הרבה וגם בישובים הדרכתי עזרה ראשונה לאנשי ההגנה ונסעתי לישובים באיזור חיפה איזור צפון.      
21. אבל לא השתתפת באיזשהו מבצע או פעילות בתור לוחם? בהגנה לא היה באופן מיוחד מבצעים.


22. ובמשמר החוף?    משמר החוף זה היה שום דבר, לא עשו שום דבר זה היה משהו שהסוכנות שכנעה את המשמר הבריטים שיעשו את משמר החוף כדי שיהיה משכורת לאנשים.
23. מי היו המפקדים שלך? ד"ר זיו ציון היה מפקד השירות הרפואי ולאחר מכן ד"ר דניאל ברכות שהיה סגן רפואה הראשית. (ד"ר זיו ציון נפטר לפני המלחמה).
24. האם אתה זוכר אירוע מסוים מאותה תקופה? לא משהו מיוחד, התנדבתי במד"א נסעתי באמבולנסים בתור פרמדיק וזו הייתה ההשתלמות שלי מבחינה מעשית.


מלחמת השחרור:
26. בן כמה היית כשהתחילה המלחמה? כשהתחילה המלחמה הייתי בן 25.
27. במסגרת מה השתתפת במלחמה? גויסתי לשירות רפואי.  צה"ל מייד גייס את כל ההגנה.  הרמטכ"ל  היה רב אלוף דורי, חיפאי.  אני זוכר אחרי כיבוש חיפה בצה"ל הייתי על הג'יפ הראשון של שירות רפואי, עמדתי שמה בתור קצין של חיל הרפואה.                    כלומר השתתפתי במסגרת השירות הרפואי של ההגנה.
28. באילו קרבות/אזורים לחמת? אני לחמתי בחיפה בשחרור חיפה.                                מה שנקרא המשולש הקטן זה האזור בין חיפה לזיכרון יעקב איפה שהיו כפרים ערביים. ישבו ערבים בעכו ובכפרים ערביים, ואנחנו פרצנו את המצור הערבי והגענו לנהרייה בערב יום העצמאות, ערב הכרזת המדינה , שמענו את הכרזת המדינה בנהרייה, הכרזת המדינה באה אחרי חצי שנה שהבריטים עזבו.
29. מי היו המפקדים שלך? ד"ר עצמון, הוא היה קצין רפואה גבוהה בחיל הרפואה הרוסי והוא לא ידע עברית אבל יהודי בדרגה של סגן אלוף והאמינו שהוא יכול לארגן דברים רפואיים.
30. אירוע מיוחד שזכור לך ממלחמת השחרור? עברתי לבית חיל הרפואה ביפו, מחיפה עברתי לתפקיד בכיר לחובשים והשתחררתי וישר נקלטתי ע"י הדסה. העלייה הגדולה של תימן באה בשנת 50 עשרות אלפים בבת אחת היו תנאים מאוד נמוכים אין מים, אין חשמל  הם באו לארץ לתזונה שונה, לאוכל שונה כל הילדים התחילו לא להרגיש טוב אז הדסה פתחה בית חולים שם (ראש העין) ואני ניהלתי אותו ואז השתחררתי ואז בשנת חמישים ומשו נכנסתי לקבע עוד פעם.

כיום:

31. מקום המגורים: בית האבות "ג'ני ברויאר".
32. מצב משפחתי: יש לי 7 אחים, כולם חיים וגרים בישראל. יש לי 4 ילדים, נכדים והנינה הגדולה שלי חוגגת עכשיו בת מצווה .
 33. במה עבדת?  אני עבדתי בכמה מקומות, פתחתי ביה"ח בנתניה הייתי מנהל מסורטיבי, הקמתי את בניין בית החולים ומסרתי אותו לאחר מכן הייתי באסף הרופא, הדסה וראש העין.
34. שאלה שעלתה במהלך הראיון: איך למדת להיות רופא? עברתי קורס בסיסי ע"י מדריך השתלמויות, עבדתי במגן דויד אדום והיו שם השתלמויות בנוסף עבדתי בבתי חולים.
35. לסיכום: אין משהו מיוחד, עשיתי מה שעשו רוב אנשי הישוב, הישוב היה קטן ולא היה מאורגן, אפשר היה לשלוט עליו.  לסוכנות היהודית בירושלים הייתה פינת רחביה באחד הבניינים אז בבנין הזה של הסוכנות ישב הועד הלאומי, משם ניהלו את הישוב והישוב היה די טוב עבדנו בתנאים לגמרי אחרים לא היה ווצאפ וכל הדברים האלה אבל הקשר היה מכתבים, אוטובוסים, עיתונים.


סיכום של המראיינות:
36. האם העבודה תרמה לנו? כן, העבודה תרמה לנו במספר דברים: הערכה – למדנו בעקבות הסיפור להעריך יותר את המדינה ואת איכות החיים בה כיום.  למידה- בעקבות העבודה למדנו יותר על המחתרות ועל מדינת ישראל בראשית דרכה.    בנוסף זכינו להכיר אדם מדהים שנתן מעצמו המון, וזה הוסיף למוטיבציה האישית שלנו.  
37. איזה ערך/ מסר לקחת בעקבות העבודה? העבודה עזרה לנו להבין שעם עבודה קשה ובנוסף עם עבודת צוות אפשר להגיע לתוצאות גבוהות, מה שעזר לנו בעבודה להגיע למסקנה הזו זה בעצם הסיפור של לחימת המחתרות וצה"ל באויבם על מנת להקים מדינה, לאחר עבודה קשה של כולם ועבודת צוות בין כולם הקימו את מדינת ישראל.
בהזדמנות זו נרצה לומר תודה לאדון יהודה בן ישר על הזמן ועל הסבלנות שנתן לנו.                                

                                                                                                                                                                        

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה